Salgs- og leveringsbetingelser for Furbie
Salgs- og leveringsbetingelser
Salgs- og leveringsbetingelsene regulerer de rettigheter og plikter kjøper har ved kjøp av varer som Furbie selger og markedsfører på nettsidene sine. Furbie markedsføres og eies i sin helhet av Foxway AS (org 913 506 952). Eventuelle tvister vil bli håndtert av Foxway AS på vegne av Furbie.
Lovverket det henvises til i forbindelse med kjøp og salg via internett er:
- Forbrukerbrukerkjøpsloven (Lov av juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp).
- Angrerettloven (Lov av juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler).
- E-handelsloven (Lov av mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester).
- Markedsføringsloven (Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. av 9. januar 2009).
- Avtaleloven (Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer)
Kjøpsbetingelsene regulerer forbrukerkjøp som omhandler kjøp av varer fra en næringsdrivende til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Kjøp til næringsvirksomhet er regulert gjennom Avtaleloven, der Forbrukerkjøpsloven, Angrerettloven og E-handelsloven ikke er anvendelig. Likevel vil salgs- og leveringsbetingelser fra Furbie også gjelde for næringsvirksomhet, der eventuelle begrensinger for næringsvirksomhet vil omtales spesielt. Salgs- og leveringsbetingelsene kan aldri virke begrensende for lovgivningen som anvendes ved kjøp, men angir fordelaktige vilkår eller presiserer eksisterende vilkår som ikke direkte defineres gjennom lovgivningen.
Ihht angrerettloven § 14 og 8 første ledd og e-handelsloven § 8 og 11, skal kjøper på en enkel måte ha tilgang til gjeldende salgs- og leveringsbetingelser og akseptere disse ved et eventuelt kjøp. I tillegg vil kjøper ved bestilling motta en direkte lenke til gjeldende salgs- og leveringsbetingelser sammen med ordrebekreftelsen. Dette forutsetter at kjøper oppgir en gyldig e-post adresse. I tilfeller hvor dette ikke er mulig vil kjøper ha tilgang til gjeldende salgs- og leveringsbetingelser via våre nettsider. Ved endring i våre salgs- og leveringsbetingelser, forplikter vi oss til å dokumentere eventuelle endringer med tidsangivning for gjeldende perioder.
1. Bestillingsmåter
Bestillinger (ordre) kan gjennomføres i nettbutikken furbie.no. Når bestillingen er gjort, anses salgs- og leveringsbetingelsene som akseptert/ godtatt. For kunder med egne avtaler vil det også være mulig å sende over ordre via epost eller telefon.
2. Hvem kan bestille
Furbie anbefaler at alle som bestiller har fylt 16 år. I utgangspunktet kan alle bestille varer på vegne av seg selv til egen adresse. Mindreårige kan kjøpe varer over internett dersom de selv råder over midlene. Det er ikke tvilsomt at midler på bankkontoen til en mindreårig i utgangspunktet er stilt til rådighet for vedkommende dersom den mindreårige har fått utstedt et bankkort som er knyttet til den aktuelle kontoen. Verge må gi sitt samtykke for at banken skal kunne aktivere en mindreårigs bankkort for kjøp over internett. Er kjøperen under 18 år, kan vedkommende ikke betale for varen med etterfølgende faktura. Det er fordi en mindreårig ved etterfølgende betaling vil stifte gjeld, noe som er forbudt etter vergemålsloven § 9, jf. § 40 [5].
I tilfeller der det er behov for å bestille varer for andre enn seg selv, f.eks. til næringsvirksomhet, organisasjon, familiemedlemmer, gaver, vergeforhold e.l. skal man oppgi seg selv som kontaktperson.
Ved kjøp til næringsvirksomhet eller organisasjon er det organisasjonen som er juridisk ansvarlig for kjøpet, så lenge bestiller/ kontaktpersonen har en rolle i organisasjonen. I øvrige situasjoner der kjøper er forskjellig fra bestiller, er bestiller/ kontaktperson juridisk ansvarlig for kjøpet.
Furbie forbeholder seg retten, i spesielle tilfeller, til å kansellere bestillinger. Dette kan f.eks. være ved gjentatte uavhentete bestillinger.
3. Bestillingens innhold
Kjøper plikter å oppgi riktig og fullstendig informasjon for et kjøp. (Eks. kundenavn, faktura- og leveringsadresse, telefonnummer, e-postadresse). Kjøper kan om ønskelig oppgi bestillingsreferanse (PO), eventuelle meldinger om bestillingen, samt velge fraktmetode. Dersom bestiller gjør dette på vegne av andre enn seg selv (firma, organisasjon m.v.), plikter vedkomne å opplyse om bestillingsreferanse, eget navn og kontaktinformasjon. Det skal selvfølgelig tydelig fremgå varer, antall og pris i bestillingen. Dette genereres automatisk ved bestilling i nettbutikk, men må spesifiseres ved alternative bestillingsmetoder.
4. Produktinformasjon
Furbie jobber alltid for å gi så nøyaktig og utfyllende informasjon som mulig om våre produkter gjennom beskrivelse, spesifikasjoner og bilder. Furbie har et miljøbesparende forretningskonsept som tilbyr gjenbrukt IT utstyr. I enkelte tilfeller kan oppgitte spesifikasjoner derfor være generelle for det aktuelle produktet. F,eks, kan de fleste av en PC modell leveres med prosessorhastighet på 2.5GHz, mens enkelte innenfor samme produktserie kan leveres med 2.66GHz. I slike tilfeller kan det eksempelvis oppgis 2.5GHz i spesifikasjonene.
Bilder kan også være generelle for hver modell/ modellserie og vise tilkoblingsmuligheter, porter e.l. som ikke er aktuelle for produktet som selges. Vi oppfordrer derfor våre kunder til å se på kombinasjonen bilde og produktinformasjon for å finne rett produkt.
Kjøper har et generelt ansvar for selv å sørge for at varen vil være dekkende for sitt behov. Dersom bilde og/ eller informasjon er mangelfull eller fraværende, kan kjøper kontakte kundeservice for å få tilgang til ytterligere informasjon. Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens navn, bilde og/ eller beskrivelse, så anbefales kjøper å ta kontakt. Furbie plikter i slike tilfelle å rette eventuelle feil det gjøres oppmerksom på. Furbie tar forbehold om feil/ trykkfeil på sine nettsider.
5. Priser
Prisene opplyst på furbie.no vises som standard inklusive MVA. For ordre som overstiger kr.1000,- inklusive MVA, spanderer vi frakten. Denne fraktfordelen gjelder ikke for salg til næringsdrivende. Prisene vises for angitt enhet (f.eks. stk, par, kg, liter osv.). Kunder som ønsker visning med eller uten MVA kan selv huke av for dette under Min Konto i vår nettbutikk. Dette forutsetter at man har en registrert brukerprofil i nettbutikken og er innlogget. Eventuelle kundespesifikke kampanjer og rabatter vises også etter innlogging.
Eventuelle fraktkostnader vil fremkomme i handlekurv ut fra valgt leveringsalternativ. Ved å klikke «Send bestilling» godtar kjøper oppgitt fraktpris, og vil derfor ikke kunne kreve kreditering eller refusjon etter at bestillingen er sendt fra vårt lager. Gebyrer i forbindelse med purring, retur o.l. kan tilkomme.
Furbie tar forbehold om eventuelle trykkfeil eller oppdateringer i forbindelse med prising. Dersom en eller flere varer er feilpriset eller har feil pris i forhold til mengde kan Furbie avslå bestillingen og rette opp feilen. Kjøper vil umiddelbart bli underrettet om dette via oppgitt e-postadresse eller telefonnummer.
6. Lagerstatus
Lagerstatus/ beholdning som vises på furbie.no er varer som ligger på Furbie sitt lager i Sandefjord, og som normalt vil kunne sendes omgående. For spørsmål om dette, ta kontakt med kundeservice. Det tas forbehold om at feil kan forekomme i lagerbeholdningen.
7. Betaling
Ved bruk av nettbutikken tilbys ulike betalingsmåter ved utsjekk. Enkelte betalingsmåter (eks. Klarna faktura) krever opplysning om personnummer (eller org nummer for bedriftskunder). Dette kreves for å kunne gjennomføre en kredittvurdering av kjøper. Kredittvurdering og transaksjoner gjennom kortbruk som gjennomføres i forbindelse med kjøp på furbie.no er et forhold mellom betaler og kortutsteder/ kreditor. Den tekniske løsningen er levert og godkjent av kortutsteder/ kreditor og eventuelle feil under transaksjon og/ eller spørsmål rundt personvern og lagring av personopplysninger må tas med den aktuelle underleverandør. Furbie mottar ingen informasjon rundt betaling/ oppgjør annet enn at betalingen er gjennomført. Har du spørsmål angående transaksjoner, kontakt evt. Nets (Visa, Mastercard, AmEx) / tel. 91508989, Vipps / tel. 22482800, eller Klarna / tel. 21018991.
Ved bruk av kortbetaling vil det ved bestilling medføre en reservasjon på betalers kort/ konto, slik at dette beløpet ikke lenger er disponibelt. Selve betalingen skjer først når ordren er pakket og sendes ut. Unntaket er betaling ved bruk av Vipps der belastning skjer på bestillingstidspunkt ved kobling mot bankkonto. Ved berettiget avbestilling (se pkt 10, 15 og 16) før varene sendes ut, oppheves reservasjonen mot betalers konto. Eventuelle forskuddsbetalinger vil tilbakeføres til kjøpers konto.
For bestillinger via telefon eller e-post er betalingstilbudet begrenset til faktura eller forhåndsbetaling. Dette må avtales med Furbie på forhånd. For registrerte kunder vil ordrehistorikk og kopi av faktura være tilgjengelig på "Min konto" på Furbie.no.
8. Ordrebekreftelse
Så sant bestiller har oppgitt gyldig e-postadresse vil Furbie sende en elektronisk ordrebekreftelse. Dette er grunnlaget for avtaleinngåelsen mellom Furbie og kjøper. Dersom bestiller ikke kan eller ønsker å oppgi e-postadresse, må oppgitt ordrenummer ved bestilling noteres og oppgis dersom man kontakter Furbie med spørsmål angående bestillingen.
Ordrebekreftelsen inneholder alle relevante firmaopplysninger om Furbie som leverandør, samt informasjon om bestiller/ kjøper som ordrenummer, leveringsadresse, kundenummer (dersom registrert kunde), ordrens varelinjer med pris, estimert leveringstidspunkt, betalingsmåte, fraktmetode og fraktpris. Fraktpris til næringsvirksomhet kan være estimert og kan endres ved fakturering. Dersom kjøper/ bestiller ikke mottar ordrebekreftelse innen en time etter bestilling, må han/hun kontakte kundeservice.
Kjøper/ bestiller skal forvisse seg om at bestillingen er riktig så snart ordrebekreftelsen mottas. Ved eventuelle avvik må bestiller gi beskjed til kundeservice (tel. 993 33 993) snarest. Furbie står fritt til å endre fraktmåte, uten å informere kjøper, dersom dette er tilrådelig og ikke til ulempe for kjøper. Ved større endringer vil alltid kjøper kontaktes.
9. Bestillingens gyldighet
En bestilling anses å være gjennomført så snart salgs- og leveringsbetingelsene er akseptert ved at bestiller trykker på "Send bestilling" i nettbutikken. Avtaletidspunktet er når ordrebekreftelse mottas. En bestilling er en bindende avtale mellom kjøper og selger der begge parter har forpliktelser som beskrevet i disse salgs- og leveringsbetingelsene. En bestilling hos Furbie er gjeldende selv om det kan være lang leveringstid på enkelte produkter.
10. Avbestilling og endring
Dersom kjøper ønsker å gjøre endringer på sin bestilling kan dette gjøres frem til «Leveringsbekreftelse» mottas på e-post. Dersom man ikke har registrert e-post vil det normalt være anledning til å gjøre endringer fram til klokken 13 ordinære arbeidsdager/ hverdager ved bestillinger gjennomført den aktuelle dagen, og fram til klokken 13 påfølgende dag for bestillinger etter klokken 14:30 dagen før. Det oppfordres til å gjøre endringer eller avbestille via telefon, da behandlingstid på e-post kan ta inntil 2 arbeidsdager. Ved godkjent avbestilling skal det sendes ut en e-post som bekrefter dette. Eventuelle reservasjoner som er gjort hos betalingstilbydere vil bli slettet. I tilfeller der bestilling er betalt med kort eller Klarna vil det ikke være mulig å gjøre endringer som øker totalbeløpet på gjeldende ordre. I slike tilfeller må ordren eventuelt slettes og ny bestilling gjennomføres.
Begrensninger/ unntak:
1. Spesialbestilte/ tilpassede (konfig) varer eller tjenester som bestilles etter ønske fra kjøper og som ikke markedsføres på nettsidene til Furbie kan dessverre ikke avbestilles.
2. Lisenser eller lignende som av en eller annen grunn er brukt og ikke lenger kan benyttes, og/ eller er forringet i verdi.
3. Produkter/ varer bestilt til næringsvirksomhet kan kun avbestilles etter avtale, og kun dersom Furbie godkjenner dette.
4. Lang leveringstid er ingen automatisk avbestillingsgrunn. Alle avbestillinger eller endringer skal følge gjeldende rutiner for dette.
11. Leveringstid
Leveringstid defineres som tidsrommet fra mottatt bestilling til utmelding av ferdig ordre på Furbie sitt lager. Dvs. tidsrommet fra ordrebekreftelse til leveringsbekreftelse. Leveringstid inkluderer ikke tiden det tar fra transportør henter varene til de er klare for utlevering hos kunde. Den inkluderer heller ikke helger, helligdager eller spesielle høytidsdager. I tilfeller der bestillingen skal hentes hos Furbie defineres leveringstid fra ordrebekreftelse til hentemelding er sendt til mottaker pr. e-post.
Furbie forsøker å være så presis som det er praktisk mulig å formidle leveringstid med bakgrunn i den informasjon som foreligger. Endringer i leveringstid varsles pr. e-post, samt står oppført under ordrehistorikk på "Min konto" i nettbutikken. Kjøper er ansvarlig for å sjekke levering gjennom e-poster, "Min konto" på web, eller ved å kontakte kundeservice. En bestilling er gyldig ihht. pkt. 9 og vil bli levert så snart den er klar, uansett hvor lang tid det tar.
12. Levering
Bestillinger som er gjort hos Furbie vil bli levert når alle varene i bestillingen er klare til levering (samlet levering). Dersom kjøper ber om det, kan en bestilling del- leveres mot at kunde dekker eventuelle ekstra fraktkostnader; med mindre annet er avtalt.
Furbie er forpliktet til å levere varer ihht. bestilling, pakket og sendt/ levert på en forsvarlig måte. Følgende unntak gjelder:
1. Dersom enkelte varer i bestillingen utgår og ikke lenger kan skaffes.
2. Dersom Furbie oppdager feil i oppgitt informasjon om varen til kjøper i forkant.
3. Dersom det avdekkes feil på pris eller antall/mengde for et eller flere produkter på en bestilt ordre.
4. Dersom kunde har utestående, forfalte fakturaer og/eller har overskredet avtalt kredittgrense. (Gjelder næringsvirksomhet).
5. Ved mislighold, mistanke om svindel e.l
Ved avvik skal kjøper bli varslet om dette, og eventuelt tilbys andre løsninger eller alternativer hvis mulig. Kjøper står fritt til å endre eller avbestille ihht. pkt. 10.
13. Kjøpers plikt til å motta bestillingen
Om ikke annet er avtalt, er kjøper forpliktet til å motta/ hente varer bestilt hos Furbie. I vår nettbutikk under Min Konto/ Min Side finnes sendingsinformasjon/ sporingsnummer. I tillegg sendes dette ut på e-post sammen med «Leverings-bekreftelse» til registrerte kunder. For kunder med registrert e-post og mobilnummer vil det normalt også bli sendt ut e-post/ SMS i forbindelse med vareutsendelse, samt ankomst lokalt utleveringssted.
Kunder som ønsker å hente varene selv i våre lokaler i Sandefjord vil motta hentebekreftelse via e-post.
Kjøper er forpliktet til å motta bestillingen med følgende unntak:
1. Dersom annet avtales i forkant med selger eller kundeservice hos Furbie.
2. Dersom kjøper benytter seg av angreretten, se vilkår for angrerett under punkt 15.
3. Dersom forsendelse er tydelig skadet ved utleveringsforsøk kan sendingen nektes mottatt.
Kjøper skal i slike tilfeller umiddelbart ta kontakt med Furbie og melde fra om forholdet.
Uavhentet bestilling
Kjøper har plikt til å motta bestilte varer ihht. ovenstående vilkår. Dersom kjøper unnlater å motta/ hente bestillingen, og forøvrig forholder seg passiv jfr. unntakene nevnt ovenfor, vil Furbie belaste kjøper for sine omkostninger i forbindelse med bestillingen. Ref forbrukerkjøpsloven kapittel 7, §40, 2.ledd og § 43 3.ledd. Her brukes en standard beregning som et «returgebyr» for å dekke utlegg som frakt, gebyrer, returfrakt, emballasje, behandlingstid og kostnader rundt lagerhold. Dette gjøres etter følgende prinsipp: Returgebyret faktureres i etterkant av returmottak, eller trekkes ut ved refusjon av allerede betalte varer.
P.t. er gebyr for uavhentede varer på kr. 500-. Vi vil samtidig presisere at kundens plikt til å motta bestillingen ikke bortfaller grunnet lang leveringstid.
14. Kjøpers plikt til å kontrollere mottatte varer
Kjøper plikter å kontrollere innholdet av bestillingen senest 7 dager etter mottak. Kontrollen skal bestå i å avstemme innholdet opp mot ordrebekreftelse/ bestilling, samt i den grad det er mulig, å undersøke produkter for feil, defekter, mangler eller skader; heretter kalt «reklamasjon».
Dersom en reklamasjon avdekkes skal kjøper så snart som mulig og senest 14 dager etter varemottak melde fra til Furbie gjennom returportalen under «Min konto» på furbie.no. Furbie vil ved reklamasjon dekke returkostnader i form av at vi sender ut en forhåndsbetalt returetikett. Ved eventuelle mangler vil Furbie verifisere mangelen og ettersende eller kreditere manglende varer etter avtale med kunde.
Ved retur av varer skal kunden sørge for forsvarlig innpakking og bruke utsendt returetikett på pakken. Kunden må også levere pakken på angitt innleveringssted (logistikksenter, butikk, e.l.).
Ved retur av defekt vare vil Furbie vurdere mulig reparasjon, eller omlevere samme eller tilsvarende produkt etter avtale. Ved innsending av vare for kreditering, vil ikke varen bli kreditert før den er mottatt og godkjent. Furbie vil ikke ha anledning til å sende ut ny vare før en eventuell reklamasjon er mottatt. Ved bruk av angrerett (punkt 15) må kunde selv bekoste retur.
Næringskunder må selv besørge retur, dersom ikke annet er avtalt.
15. Angrerett
Privatkunder som handler via furbie har 60 dagers angrerett. Furbie oppfyller opplysningsplikten jfr. Angrerettloven Kap. 2, § 8 ved å sende ordrebekreftelse og henvisning til angrerettskjema på e-post til registrerte kunder. For ikke registrerte kunder finnes informasjonen på våre nettsider. Angreretten sier at en kjøper uten grunn, kan returnere varer ved å sende inn angrerettskjema senest 60 dager etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Registrerte kunder skal, om mulig, benytte seg av returportalen under «Min konto» på furbie.no. Dette erstatter utfylling av angrerettskjema. Ved bruk av angrerett må kjøper selv dekke eventuelle retur-/ fraktkostnader. Så snart Furbie mottar varene vil kunden godskrives kostnader tilsvarende den opprinnelige bestillingen. Benytter kunden seg av angrerett kun for deler av en bestilling vil kun summen for de returnerte varene tilbakeføres/ krediteres. Normalt godskrives samme konto/ kort/ betalingsmåte som ble brukt under bestilling. Ved eventuelle avvik vil Furbie kontakte kunden. Merk! Det kan ta inntil 14 dager for bank/ kortselskap å tilbakeføre penger. Merk! Ved henting av produkter i våre lokaler i Sandefjord, bortfaller Angreretten.
Kjøpers rett til å inspisere produktet.
Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper, kosmetiske utseende og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. En vare som kunden velger å returnere skal sendes tilbake i original emballasje (dersom den ble levert i sådan), og i samme mengde og beskaffenhet som den ble levert. Eventuelle mangler og avvik ved retur kan føre til avkortning av tilbakebetaling, eller avslag i ytterste konsekvens.
Unntak fra angreretten
1. Spesialbestilte/ tilpassede (konfig) varer eller tjenester som bestilles etter ønske fra kjøper og som ikke markedsføres på nettsidene til Furbie.
2. Lisenser, media eller lignende som av en eller annen grunn er brukt og ikke lenger kan benyttes, og/ eller er forringet i verdi.
3. Varer med kort holdbarhetsfrist (f.eks. næringsmidler).
4. For bedriftskunder/ næringskunder gjelder ikke angreretten.
16. Reklamasjon
Reklamasjon defineres som feil og/ eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk og som skyldes fabrikasjonsfeil eller annet som ikke er mulig å oppdage under kvalitetssjekk av produktet. For nye produkter kjøpt hos Furbie gjelder 2 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp. For nye produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år gjelder 5 års reklamasjonsrett ihht Forbrukerkjøpsloven.
For produkter som er prosessert og klargjort av Furbie (brukt IT utstyr) gjelder 24 måneders reklamasjonsrett, dersom ikke annet er oppgitt. For IT produkter kategorisert som «Premium» (se punkt 17. Garanti) gjelder 36 måneders garanti og reklamasjonsrett.
Gjennom sitt forretningskonsept med salg av brukte produkter, klassifiserer Furbie sine produkter i kategoriene «Basic», «Pro», «Gamer» og «Premium» (se definisjoner under punkt 17. Garanti). Gjennom disse klassifiseringene framgår det hva man kan forvente av et brukt produkt som igjen vil være avgjørende for varighet og garanti. Eksempelvis, dersom Furbie får inn en brukt PC som er 3 år gammel, prosesserer denne og kategoriserer den i kategorien «Basic». Da vil denne legges for salg med en pris hvor det er tatt høyde for kategoriseringen (redusert pris) og man kan da ikke forvente at produktet nødvendigvis vil ha holdbarhet tilsvarende ny PC.
For bedrifts-/ næringskunder gjelder 36 måneders garanti/ reklamasjonsrett for produkter i kategorien «Premium». For øvrige produkter innrømmes 24 måneders garanti/ reklamasjonsrett.
Reklamasjon forutsetter at det meldes i fra om dette innen «rimelig tid» etter at feilen/mangelen oppdages. Furbie definerer 60 dager som «rimelig tid» fra en feil oppdages til den meldes inn til Furbie. I saker hvor kjøper ikke overholder definerte frister for reklamasjon kan reklamasjonen i ytterste konsekvens avvises.
Reklamasjoner skal meldes via «Min konto» på furbie.no. Dersom en kunde mistenker at en feil kan være bruker eller software relatert vil det være mest naturlig å ringe kundesenteret på 993 33 993 for konsultasjon og feilretting. Ved retur, omlevering e.l. se Punkt 14 og 17.
Husk! Det er kjøpers ansvar å sørge for backup av egne data før en eventuell innsendelse av defekte produkter. Vi anbefaler alle som har viktige data (bilder, dokumenter o.l.) å etablere gode backup- rutiner fra dag en. For Windows baserte PC-er levert av Furbie, er f.eks. programmet One Drive installert, hvor man har muligheten til å lagre backup av definerte mapper på PC’en. Et annet populært program for backup er Dropbox.
For reklamasjon på produkter kjøpt for mer enn 2 måneder siden vil Furbie kreve et bruksfradrag ihht Forbrukerkjøpslovens §50. Bruksfradraget er på 0,8% per måned fra og med 3. måned. F.eks. ved reklamasjon på et produkt som er kjøpt for et år siden og som kostet kr. 2.000,- inkl MVA, beregnes det 10 måneder ganger 0,8%. Kr. 2.000 – 8% (0,8x10) = Kr. 1.840,.
Fraktkostnader i forbindelse med retur av reklamasjoner dekkes av Furbie i form av at vi sender en forhåndsbetalt returetikett på e-post til kjøper. Denne må kjøper skrive ut selv, feste til returforsendelsen, før pakken leveres ved et av transportørens (PostNord) servicepunkter (butikk e.l.)
Reklamasjon dekker ikke uaktsom bruk, ytre påførte skader, eller skader som følge av ikke kompatible produkter. Dette kan f.eks. være bruk av uoriginal lader som skader elektronikken.
17. Garanti
For nye produkter levert av Furbie gjelder den enkelte produsents garanti. Furbie vil følge opp og formidle eventuelle garantisaker mot sine leverandører. Garantien gjelder på all maskinvare. Batteri er betraktet som ferskvare og er derfor ikke dekket av garanti. Produkter som er prosessert og klargjort av Furbie (brukt IT utstyr) klassifiseres i 4 kategorier: Basic, Pro, Gaming og Premium. Garanti for disse produktene defineres på følgende måte:
Basic
Utstyret leveres med 2 års “Carry in”-garanti. Dvs at ved feil sender du inn maskinen for egen regning; maskinen blir reparert og returnert uten kostnad. Det er mulig å kjøpe utvidet garanti* (inntil 36 måneder) innenfor garantiperioden for Basic- produkter.
Pro
Produkter I kategorien Pro har 2 års “SWAP” garanti. Ved feil blir maskinen byttet ut med samme eller tilsvarende vare. Det er også mulig å kjøpe utvidet garanti* (inntil 36 måneder) innenfor garantiperioden for Pro- produkter.
Premium
Premium leveres med 3 års “SWAP”- garanti. Ved feil blir maskinen byttet ut med likt eller tilsvarende produkt etter avtale.
Gaming
Utstyret leveres med 2 års “Carry in”-garanti. Dvs at ved feil sender du inn maskinen for egen regning; maskinen blir enten byttet eller reparert og returnert uten kostnad. Det er mulig å kjøpe utvidet garanti* (inntil 36 måneder) innenfor garantiperioden for Gaming- produkter.
*)
For produkter som ikke er klassifisert i noen av ovenstående produktkategorier er det i utgangspunktet 24 måneders garanti som gjelder. Dersom en vare har begrenset eller avvikende garanti vil dette være spesifisert i egenskapene for produktet på nettsidene til Furbie.
18. Personvern og sikkerhet
For Furbie er det viktig å være en sikker partner. Dette gjelder også for å ivareta kunder og besøkendes personvern. Gjennom våre leverandører leverer vi en nettbutikk som regelmessig vedlikeholdes og oppdateres. Nettsidene er levert av Multicase Norge og er kryptert med bransje- godkjente sertifikater som gjør at informasjon som utveksles mellom nettstedet og bruker ikke kan identifiseres av andre. Gjennom informasjonskapsler på nettsidene vil bevegelser og historikk fra brukere anonymt kunne analyseres for å forbedre innhold, tilbud og utseende. Ved å handle eller registrere deg som kunde på furbie.no aksepterer du våre salgs- og leveringsbetingelser. Ved å registrere deg som mottaker av vårt nyhetsbrev, godtar du at vi også kan personalisere tilbud basert på dine bevegelser og historikk. På den måten vil du motta informasjon om relevante produkter for deg. Man kan når seg helst reservere seg for mottak av nyhetsbrev/ e-post.
Se også egen informasjon om Personvern/ GDPR.
19. Klage
Ønsker du å sende en formell klage på Furbie sine tjenester, nettsider, ansatte eller annet, kan du sende en e-post til daglig leder. Klager som går på Furbie sin opptreden i markedet, eller ved brudd på lovverk eller avtaler kan rettes til Forbrukerombudet.
Se www.forbrukertilsynet.no
Furbie | Fokserødveien 31 | 3241 Sandefjord | org. 913 506 952 | +47 993 33 993 | post@furbie.no
v11.20