- - -
Furbie FAQ / Ofte stilte spørsmål
Gå til et emne:
[Produkt og kjøpshjelp] [Garanti og trygghet] [Levering og retur] [Miljø og generelle spørsmål]
Henting av ordre
Det er mulig å hente bestilte varer innenfor våre åpningstider 08-16 hverdager. Vår adresse er: Furbie, Fokserødveien 31, 3241 Sandefjord (Det står «FOXWAY» på bygget).
NB! Du må ha mottatt melding/ e-post om at varen er klar for henting før du kommer (ordrebekreftelse er ikke hentemelding). Normalt kan PC-er hentes neste arbeidsdag etter bestilling, mens øvrige produkter normalt kan hentes samme dag dersom de er bestilt innen klokken 11. Vi selger i hovedsak brukte produkter. Premium = A+ Grade / Pro = B Grade / Basic = C Grade. Les mer [her].
Generelt
Furbie selger i hovedsak brukte dataprodukter som er slettet, klinisk renset, oppgradert, pakket og klargjort for salg ved vårt produksjonsanlegg i Sandefjord. Utstyret kjøper vi fra norske bedrifter og leasing selskaper når de bytter ut IT parken sin. Datamaskinene du vil finne i vår nettbutikk er derfor først og fremst brukt Lenovo, brukt HP, brukt Dell og brukt Apple. Med andre ord forretningsmaskiner av kjente varemerker.
Gradering
Produktene vi selger gjennomgår omfattende testing slik at de er i perfekt teknisk stand. Vi graderer derfor produktene ut fra den fysiske tilstanden til produktet. Dette går da i hovedsak på utseende og alder. Kriteriene kan variere, men eksempler på grunnlag for en lavere gradering kan være riper og slitasje. Vi bruker graderingene Basic, Pro, Premium og Gamer.
Premium
Våre fineste produkter. De er selvfølgelig i perfekt teknisk stand og ser strøkne ut. Er det bruksmerker på produktene vil disse være ubetydelige og lite synlig. 36 måneders garanti.
Pro
I denne kategorien havner de fleste av våre produkter. Pro produkter er i topp teknisk stand, men du må akseptere at man ser at produktene er brukt. 24 måneders garanti.
Basic
Produkter i fullgod stand, men som kan bære preg av å være brukt. Her kan du forvente mye for pengene. 24 måneders garanti.
Gamer
Gamer- kategorien er som det fremgår, velfungerende maskiner for spilling. Alle maskiner i denne kategorien er testet med en del populære spill, som f.eks. Minecraft og Fortnite. Kosmetisk er de hele og pene, men kategorien defineres først og fremt ut i fra maskinvare. 24 måneders garanti.
- Les mer om våre produktkategorier [her]
Garanti
Alle våre produkter selges med minimum 24 måneders garanti for all maskinvare/ hardware. Garantien omfatter ikke batterier da dette er å regne som ferskvare. Garantien kan på de fleste produkter oppgraderes 36 måneder.
Bestill utvidet garanti [her]
Sikker sletting av data
Du kan være trygg på at all data fra tidligere brukere er slettet ved kjøp av brukte produkter hos oss.
Vi benytter sertifiserte løsninger for sletting og oppdaterer produktene med drivere og ny programvare.
Windows 10
Gjennom Microsoft Authorized Refurbisher programmet leverer vi alle PCer med en ren installasjon av Microsoft Windows 10 Professional. Det er ikke mulig å bestille maskiner med eldre versjoner av Windows.
Betaling
Hos oss kan du betale med Klarna faktura eller konto. Du kan også bruke Vipps, Visa, Mastercard og AmEx.
Salgs- og leveringsbetingelser
Furbie salgs- og leveringsbetingelser regulerer de rettigheter og plikter kjøper har ved kjøp av varer som Furbie selger og markedsfører på nettsidene sine. Furbie selger i hovedsak brukt IT-utstyr og her vil du finne mer om Produktinformasjon, Bestillingsmåter, Produktinformasjon, Priser, Lagerstatus, Betaling, Ordrebekreftelse, Bestillingens gyldighet, Avbestilling og endring, Leveringstid, Angrerett, Reklamasjon, Garanti, Personvern og kjøpers rett til å Klage. Furbie markedsføres og eies i sin helhet av Foxway AS. Les mer på foxway.no
Fullstendige Salgs- og leveringsbetingelser finner du [her]
Personvernerklæring
Vi tar personvern på alvor. Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger [her]
Ofte stilte spørsmål og svar
Produkt og kjøpshjelp
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [til toppen]
1.Hvordan setter jeg opp Windows for første gang?
Når du mottar en PC som du har kjøpt på furbie.no så må du gå i gjennom et personlig oppsett ved første oppstart, samtidig som du også aktiverer maskinens Windows lisens. Vi har laget en trinnvis oversikt over hvordan du enklest mulig kommer i gang. Du kan enkelt endre innstillingene senere.
For Apple maskiner gjelder eget oppsett. Følg anvisningene ved oppstart.
2. Hvordan aktiverer jeg Windows?
Alle Windows baserte datamaskiner leveres med forhåndsinstallert lisensiert Windows Pro dersom ikke annet er avtalt.
3. Hvilken tilstand har batteriet?
For enheter med batteri, som f.eks. bærbare datamaskiner, nettbrett og telefoner, funksjonstestes batteriene før varene sendes ut. Vår garanti gjelder dessverre ikke på batterier, med mindre batteriet er fysisk skadet, men eksempelvis for iPhone skal batteritilstand være minimum 85%.
4. Hva menes med de tekniske begrepene på produktsiden?
CPU/ Prosessor = (Central Processing Unit). Datamaskinens prosessor styrer alle prosesser/ oppgaver i datamaskinen. Man kan kalle det datamaskinens «hjerne».
RAM = Mellomlagring av alle operasjoner en datamaskin gjør.
HDD = Lagringsmedie for alle filer. Overføringshastighet på ca 100-200 Megabyte pr sekund.
SSD = Lagringsmedie for alle filer. Overføringshastighet på ca 520+ Megabyte pr sekund.
HD = Oppløsning på skjerm. HD oppløsning er 1366x768
HD+ = Oppløsning på skjerm. HD+ oppløsning er 1600x900
FHD = Oppløsning på skjerm. FHD oppløsning er 1920x1080
5. Hvilken PC passer mitt behov?
Hvilken type er du?
1) Skal du bare ha en grei datamaskin for å surfe på nett/ sosiale medier, lese e-post, bruke nettbank, samt lagre noen dokumenter og bilder?
2) Det samme som punkt 1, men med et større behov for bildebehandling, lagring av bilder, kanskje noe video og strømming av film?
3) Samme som punkt 1 og 2, men en tyngre bruker som også driver med noe videoredigering og bruker datamaskinen ofte til blandede oppgaver?
4) Avansert bruker som kanskje driver med tegning og tunge beregninger. Som ofte er godt kjent med sine behov?
5) I all hovedsak opptatt av spilling og kanskje aktiv med produksjon av egne videoer som strømmes på nett?
I tillegg til ovenstående må du også ta stilling til om du ønsker friheten med en bærbar maskin, eller om du stort sett kan ha maskinen stående sammen med en skjerm, slik at dekker behovet med en stasjonær maskin. Eller om du ikke skriver så mye så kanskje et nettbrett kan dekke dine behov?
Pris og økonomi spiller såklart også en rolle for de fleste. Tenk også på skjermstørrelse dersom du velger en bærbar PC. Som en regel så er 14’’ det man kan kalle ‘standard’ størrelse for skjerm på bærbar PC. Reiser du mye og ønsker en lettere modell så kan 12 eller 13’’ være tingen for deg, mens ønsker du et stort og oversiktlig bilde vil kanskje 15 eller 17’’ passe bedre.
1) De fleste maskiner vil dekke dette behovet relativt greit. Ta utgangspunkt i at du ikke har så stort behov for lagring. På nettsidene våre kan du filtrere på «Harddisk lagringskapasitet» og du vil klare deg med 100 – 150GB. Vi anbefaler 8GB «Minne/ RAM», mens når det gjelder «Prosessor familie» vil det meste fungere fint. Intel i5 er et trygt valg. Utover dette kan du se litt på prisleiet som vil passe deg. Produkter i kategorien Pro vil ha noe mindre bruksmerker enn Basic, mens Basic kan gi mer for pengene.
2) Her gjelder mye av det samme som for punkt 1. Du bør velge mer «Harddisk lagringskapasitet» og gå for minimum 200GB. Du klarer deg fint med 8GB Minne/ Ram, men vil få en raskere maskin om du går for 16GB. Intel i5 prosessor er et trygt valg, mens Intel i7 øker maskinens ytelse.
3) Bruker du datamaskinen mye og gjerne til en del digital bilde og videobehandling e.l. så bør du se etter en litt kraftigere maskin. Intel i5 prosessor vil være godt nok, men vi anbefaler i7 eller tilsvarende. Vi anbefaler også godt med lagring; minimum 250GB med SSD «Harddisk Teknologi», samt 16GB minne/ RAM.
4) For tunge, avanserte brukere så er ofte stasjonære maskiner å anbefale da disse i større grad kan oppgraderes ved behov. Det finnes også gode bærbare maskiner, disse betegnes ofte som «Mobile Workstations» eller bare «Workstation». Maskinene betegnes ofte ved at de har kraftig maskinvare og rikelig med minne og lagringskapasitet.
5) For de som er opptatt av spill og spilling så er det det maskiner i vår kategori Gaming som gjelder. Dette er utstyr med dedikert grafikk (eget skjermkort) og generelt rask maskinvare forøvrig. Du finner produktene under menypunktet «Gaming». Utstyret er også kategorisert/ merket med Gaming.
For de som trenger en maskin som er forholdsvis ny og som utseendemessig er hel og pen, så bør man først og fremst se på Premium. Les for øvrig om våre produktkategorier [her]
Dette er selvfølgelig kun en generell veiledning. Alle må selv vurdere egne behov for å gjøre rett valg. Du er velkommen til å kontakte vår supportavdeling dersom du har spørsmål. [Kontaktinfo]
6. Hva er renoverte produkter?
Dette er brukt IT-utstyr som blir slettet, overhalt og gjenbrukt. Ofte blir maskinvare oppgradert under klargjøring. Alle produkter selges med ny programvare.
7. Hvor får dere varene fra?
Vi har avtaler med større bedrifter, kommuner og offentlig institusjoner om opphenting og utkjøp av deres IT-utstyr når de bytter ut eller oppgraderer IT-parken sin. Dette utstyret blir igjen sortert, slettet, oppgradert og klargjort for et nytt hjem.
8. Kjøper dere eller tar dere imot utstyr i innbytte?
Nei, dessverre. Vi kjøper ikke utstyr fra privatpersoner, kun bedrifter. Se foxway.no for mer informasjon.
9. Har alle deres produkter norsk tastaturlayout?
Ja, alle våre modeller leveres med norsk tastaturlayout, om ikke annet er avtalt.
For enkelte modeller kan det være aktuelt med godkjente tastaturlapper. Les mer i produktinformasjonen på våre nettsider.
10. Er maskinen klar til bruk ved mottak?
Ja, når du skrur på første gang kommer du til installasjonsveiledningen for ditt operativsystem.
Se punkt 1 på hvordan du setter opp din Windows maskin.
11. Følger Microsoft Office med maskinen?
Nei, dessverre. Microsoft Office er en egen serie med programvare som man må lisensiere for å kunne installere og bruke. Du kan kjøpe lisens og laste ned programvaren via Microsoft sine hjemmesider. Klikk [her]
12. Hvordan setter jeg opp iPhone eller iPad for første gang?
Se brukerveiledning hos Apple sine hjemmesider: Klikk [her]
13. Hvordan skal jeg lade batteriet på iPhone eller iPad? -
For informasjon om batteri og lading av iPhone eller iPad, les mer [her]
Garanti og trygghet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - [til toppen]
1.Har dere garanti og hva dekker denne?
Alle våre produkter blir levert med minimum 24 måneders garanti. For de fleste produkter kan dette utvides til å gjelder 36 måneder. Garanti dekker all maskinvare. Garantien dekker ikke holdbarhet for batteri da dette blir regnet som ferskvare. Se også punkt 3.
2. Er det sikkert og trygt å kjøpe brukte produkter?
Alle våre produkter er slettet med sertifiserte sletteverktøy fra Blancco Technology. I tillegg går produktene gjennom en 25 punkts sjekkliste, før de testes og klargjøres for salg. Så vi føler oss trygge på at du får et bra produkt. Du har også 60 dagers full returrett, og husk, gjenbruk er 20 ganger bedre for miljøet enn ved kjøp av nytt.
3. Tilbyr dere åpent kjøp? -
Du har alltid 60 dagers åpent kjøp fra datoen du mottar din vare når du handler hos på furbie.no. Hvis du ikke er fornøyd med varen kan du sende denne i retur og vi tilbakefører beløpet. Ved bruk av åpent kjøp, betaler du som kjøper frakt.
Levering og retur
- - - - - - - - - - - - - - - - - [til toppen]
1.Tilbyr dere gratis frakt?
Alle bestillinger over kroner 1.000,- inklusive mva har gratis frakt.
2. Hvilke fraktalternativer tilbyr dere?
Vi benytter PostNord og tilbyr følgende fraktalternativer:
- PostNord MyPack Home. Her kan du velge servicepunkt eller velge om du vil ha pakken levert hjem på døren.
- Hent selv. Du kan hente pakken selv i på vårt hentested på Fokserød utenfor Sandefjord.
3. Jeg skal hente pakken selv. Hva er adressen deres?
Du finner oss her:
Link
Vår adresse er:
Furbie
Fokserødveien 31
3241 Sandefjord
Henvend deg i resepsjonen.
4. Jeg ønsker å benytte meg av åpent kjøp eller har fått et defekt produkt, hva gjør jeg? -
Vi har 60 dagers åpent kjøp og du kan selv opprette retur på "min side" på våre nettsider.
Gå direkte til kundesenteret [her]
NB! Har du handlet som ‘gjest’ og ikke registrert deg som kunde når du handlet, må du ta kontakt med vår [Supportavdeling]
Miljø & generelt
- - - - - - - - - - - - - - - - [til toppen]
1. Hvorfor er det miljøvennlig å kjøpe renovert IT-utstyr?
I sitt livsløp går over 80 % av energien som en PC benytter til selve produksjonen. Hvis vi velger å kjøpe brukt så sparer du miljøet ressursbruk og energi. Enkelte av naturressursene som brukes under produksjon av datamaskiner, nettbrett og telefoner, er det også knapphet på i verden.
2. Hva slags betalingsløsninger tilbyr dere?
Vi tilbyr betaling via Klarna faktura eller konto. I tillegg kan du betale med Vipps, Visa eller Mastercard.
3. Reparer dere brukt IT-utstyr?
Vi reparerer kun utstyr som er solgt via oss.
4. Tar dere imot IT-utstyr som ikke virker og skal kastes?
Ja, vi tilbyr denne tjenesten mot bedrifter. Vi kan også tilby sikker sletting av data.
Se foxway.no for mer informasjon.
[til toppen] [til forsiden]